desky na ikony



 

Jako každé léto i v tomto roce jsem si v srpnu připravila desky na malování ikon. Je to docela těžká práce, protože si prkýnek chystám pochopitelně víc, aby mi vyšly na celý rok. Již čtvrtým rokem maluji ikony na velkých deskách 55x40 cm na zakázku do nově postavené kapličky jednoho známého. Už jsem jich namalovala 6 a dalších 6 mám ještě před sebou. Namaluji 2 každý rok. A kromě těchto velkých jsem si udělala ještě tři malé, kdyby chtěl někdo ikonku jako dárek např. k Vánocům.

Tak jak se tedy tyto desky připravují. Desky mám většinou z dubového dřeva, to je nejtvrdší, aby se mi dřevo nezkroutilo. Nechám přes noc rozpustit ve vodě klih (Klih je druh lepidla, používaný pro lepení dřeva a papíru. Původní klihy byly vyráběny z kůže a kostí hospodářských zvířat (měknou ve vodě) - viz Klih v granulích wikipedie ). 

Muj klih, který používám, je skutečně z kůže. Druhý den dám nádobu s rozpuštěným klihem  do vodní lázně a zahřeji ho na 70 stupňů. Poté udělám první nátěr desky. Když nátěr uschne, znovu opakuji dva nátěry, přičemž na ten poslední dám látku (nejlépe sepranou bavlnu např. z cíchy nebo prostěradla) a znovu přetřu desku i s látkou. To vše trvá jeden den.  Druhý den klih opět zahřeji na 70 stupňů a pak do něj pomalu sypu boloňskou křídu ( to je přírodní směs sádry a CaCO3, což je uhličitan vápenatý). Když je nádoba plná, pomalu ode dna směs zamíchám a udělám první nátěr desek. Takovýchto nátěrů udělám dohromady 10. Mezitím ale každý nátěr musí uschnout, takže se mi podaří nanejvýš tři za den.  Do každého čerstvě natřeného nátěru musím hodně prstama bouchat, aby se co nejvíce vsákl do dřeva s látkou, jinak by se mi na povrchu udělaly malé bublinky, které by byly vidět při malování. Po zaschlém devátém nátěru  začnu povrch prkýnek brousit do hladka a na něj pak natřu poslední nátěr. Po zaschnutí opět zbrousím, ořežu látku z okrajů desek a je hotovo. Broušení provádím venku, protože všude lítá jemný bílý prášek a já sama vypadám jako sněhulák v létě. Desky jsou tedy už připravené, ale začínám malovat většinou až v říjnu.  Sestra Jacka mi říkala, že v některých ikonopiseckých dílnách dělali tuto práci pomocníci mnichů!!!Tak mě napadá, nevíte o někom?

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vytmelení archy

Marnost nad marnost?